tisdag 11 oktober 2011

Digitala lärresurser

Innan jag började på den här kursen har jag främst använt mig av YouTube, UR och Länkskafferiet. Ofta söker jag runt på nätet innan jag påbörjar ett nytt arbetsområde för att hitta inspiration. Det kan vara spel, delar i en föreläsning eller roliga uppgifter att stoppa in i undervisningen. Sidorna jag använder mig av ska vara både användarvänliga och ha en tilltalande design, i annat fall tröttnar jag och klickar lätt vidare. Det är också viktigt att sidan är uppdaterad. Jag har egentligen inte haft något bra system för att spara mina länkar. Att samla alla bra länkar i en länklista tror jag kommer att underlätta och effektivisera mitt arbete.

I nuläget har jag mest snöat in på att läsa om bloggar, hemsidor och webtidningar. Jag är i startgroparna och håller på och bygger upp en hemsida på Weebly. Jag läser därför allt jag kommer över inom detta fält.


It i skolan är en sida jag fastnade på länge. Här finns många inspirerande artiklar om it i ämnesundervisningen. Hit kommer jag att återvända ständigt för att hämta positiv energi kring detta arbetssätt.

Webstjärnan är det också roligt att klicka runt och läsa goda exempel på hur it kan användas i undervisningen. Sidan är dock förvånansvärt tråkig i sin layout. Passar mig egentligen inte alls, men innehållet väger upp.


Jakob Sahlins klassblogg Tegelbobarn har blivit omskriven och jag förstår varför. Han har verkligen lyckats med allt det jag tänker mig att en klassblogg ska innehålla. Jag känner verkligen lärarens och elevernas stolthet över bloggen när jag går igenom innehållet. Elevaktiviteten är hög, både genom publicerade arbeten, inlägg och kommentarer. Här finns all viktig information samlad i en kalender som föräldrarna dessutom kan prenumerera på i mobilen. Eleverna behöver endast denna sida för att nå allt de behöver. Imponerande var ordet.

3 kommentarer:

  1. Håller helt med dig om Tegelbobarn, att få det så proffsigt och uppdaterat är imponerande. Det gäller att man blir inspirerad när man är ute och kikar runt, inte skrämd! Att göra klart för sig själv vad mitt största behov är just nu och jobba efter det. Själv har jag väl bytt fokus så där en två, tre gånger. Kul att du håller på med din Weeblysida. Jag har startat den men inte jobbat med den aktivt. Du får visa vad du har hittat på. Du har fixat väldigt bra med din blogg och ordnat upp snyggt! Manar till att jag tar tag i min! Ses på onsdag!

    SvaraRadera
  2. Jag håller också med om att klassbloggen Tegelbobarn är otroligt inspirerande!! Inspirerad av bloggen har jag nu suttit en lång stund och försökt lära mig hur man spelar in radio, men inte riktigt lyckats. Jag får kämpa lite till!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Bra att du använder andra sidor som inspiration inför jobbet med din egen. Det finns mycket bra i form av navigering, färger eller bildval värt att "låna".

    SvaraRadera